logo mesta
Město Hranice

Oficiální webové stránky

Kontroly roku 2024

Publikováno 12.9.2024

Kontrolní orgány mají na základě § 26 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) povinnost pravidelně, alespoň jednou ročně, zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup obecné informace o výsledcích kontrol.

Kontrolní orgány mají na základě § 26 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) povinnost pravidelně, alespoň jednou ročně, zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup obecné informace o výsledcích kontrol.

Kontrolní orgán: interní auditor (kontrolní pracovník)

1) Příspěvkové organizace

Předmětem kontroly bylo ověření údajů ve finančních a účetních výkazech, prověření způsobu vedení účetnictví, celkového hospodaření a účtování včetně kontroly inventarizace a účetní závěrky, kontroly grantů poskytnutých z rozpočtu města, mzdových prostředků z rozpočtu města, účelových prostředků zřizovatele, kontroly doplňkové činnosti, kontroly školního stravování, kontroly peněžních fondů podle zákona č. 250/2000 Sb., cestovních náhrad ve vazbě na hospodaření s veřejnými prostředky ve smyslu § 11 odst. 4 zákona o finanční kontrole.

Kontrolovanými subjekty byly zatím 3 příspěvkové organizace: 2 mateřské školy, 1 další školská organizace.

Kontrolované období: rok 2023    

Shrnutí z kontrol příspěvkových organizací

- nedodržování obsahové náplně vlastních analytických účtů a syntetických účtů dle účtové osnovy

- porušování zákona o účetnictví (nedoložení účetních zápisů, nedoložení účetních dokladů, v oblasti inventarizací)

- počáteční a konečné zůstatky účtu 315 neodpovídají skutečnosti

- chybné účtování o pořízeném majetku a jeho ocenění

- chyby při inventarizaci na konci roku (nesprávné označení provedených inventur, chybějící podpisy některých členů komisí, nebyly provedené řádně všechny inventury, chybějící plány inventur, chybějící jmenování inventarizační komise, chybějící další podklady k inventurám aj.)

- nedodržování vnitřních předpisů kontrolovaných organizací

- nedodržení metody časového rozlišení nákladů

- nedodržení Pokynu zřizovatele k vykazování doplňkové činnosti a pro vykazování školních a mimoškolních aktivit

- chyby při výpočtu cestovních náhrad a tím porušení zákoníku práce (nedoložené jízdní výdaje, chybný výpočet náhrady za spotřebované pohonné hmoty, nedoložení souhlasu s použitím soukromého vozidla pro pracovní cestu)

- nepromítnutí všech nákladů do doplňkové činnosti

- nedodržování účetních postupů daných českými účetními standardy

- rozdíl mezi účetními náklady na potraviny a výdejkami potravin ze skladu

- rozdíl mezi náklady a výnosy ve školním stravování (žádné rozdíly vnikat nemohou)

- nedoložení vratky peněz za plavání

- porušení rozpočtové kázně při použití provozních prostředků zřizovatele

- v rámci kontrol bylo navrženo několik opatření ke zlepšení stávajícího stavu

 2) Kontrola grantů

Za rok 2023 bylo zkontrolováno 14 grantových smluv mezi městem Hranice a příspěvkovými organizacemi celkem za 278.560 Kč.

Kontrola grantů se zaměřila na ověření správnosti:

- dodržení účelu grantové smlouvy

- dodržení minimální finanční spoluúčasti žadatele na celkových nákladech akce (minimálně 20% skutečných celkových nákladů)

- dodržení termínu podání vyúčtování

- zaúčtování prostředků grantu a správnosti zaúčtování vynaložených nákladů

Shrnutí z kontrol grantů

Při kontrole grantů nebyly zjištěné žádné nedostatky.

Stav kontrol k 31. 08. 2024

Ing. Martin Roreček

kontrolní pracovník, interní auditor

Kontrolní orgán: Odbor školství, kultury a tělovýchovy

oddělení Obecní živnostenský úřad

Předmět kontroly: 

Dodržování zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), včetně právních předpisů souvisejících s živnostenským podnikáním.

Kontrolované osoby: 

Fyzické a právnické osoby ve správním obvodu obecního úřadu obce s rozšířenou působností Hranice, cizí podnikatelé mající ve správním obvodu provozovnu.

Nejčastější pochybení:

Z hlediska živnostenské kontroly nejčastěji zjištěné nedostatky spočívaly v porušení povinnosti stanovené v ustanovení:

  • § 17 odst. 3 živnostenského zákona – neoznámení zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně
  • § 17 odst. 7 a 8 živnostenského zákona – neoznačení provozovny zákonem stanoveným způsobem
  • § 31 odst. 2 živnostenského zákona – neoznačení sídla zákonem stanoveným způsobem
  • § 31 odst. 16 živnostenského zákona – neoznámení adresy pro vypořádání závazků podnikatele v případě ukončení činnosti v provozovně

Dále byl zjištěn 1 případ neoprávněného podnikání.

Počty kontrol:

Kontroly s vyhotovením protokolu podle zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů, dále jen kontrolní řád v celkovém počtu 59.

Úkony předcházející kontrole podle § 3 kontrolního řádu v celkovém počtu 92

Výsledky kontrol:

V kontrolovaném období byly uloženy pokuty v celkové výši 169 500 Kč, z toho byly uloženy příkazem na místě ve výši 50 500 Kč.

V Hranicích, dne 2.1.2025

Bc. Lucie Hilscherová
Referent oddělení Obecní živnostenský úřad
Odbor školství, kultury a tělovýchovy

Všechna práva vyhrazena - Město Hranice © 2025 | Změnit nastavení cookies