Publikováno 19.7.2017
Plošným požárem se mohou stát rozsáhlé lesní požáry v jižní části Oderských vrchů, v Paršovickém polesí a v jižní části Vítkovské vrchoviny.
Na řece Bečvě mohou vzniknout jarní záplavy způsobené rychlým táním sněhu a ledovými bariérami, nebo záplavy způsobené prudkými a dlouhotrvajícími dešťovými letními srážkami, které by zasahovaly oblasti ve směru - okraj obce Ústí, Teplice nad Bečvou a Slavíč (Rybáře).
Ve správním obvodu obce s rozšířenou působností jsou vodní toky, způsobující povodňové stavy, rozděleny na tyto povodňové úseky:
Povodňový úsek Povodňový úsek |
Bečva HR - vodní tok řeky Bečvy na území obce Velička - vodní tok Velička na území obce |
Seznam silničních objektů ohrožených povodněmi
Číslo silnice |
Umístění mostu |
Ohrožující vodní tok |
III/43911 |
mezi obcemi Hustopeče nad Bečvou a Němeticemi |
Bečva |
II/438 |
u obce Teplice nad Bečvou |
Bečva |
III/4382 |
ve městě Hranice |
Bečva |
|
Komunikace |
|
II/438 |
Hranice – Opatovice |
Bečva |
II/439 |
Hranice – Ústí |
Bečva |
III/43911 |
Hustopeče nad Bečvou |
Bečva |
I/47 |
v obci Bělotín |
potok Luha |
K nejohroženějším úsekům z hlediska klimatických podmínek v zimním období patří oblast Potštátu, Bělotína, Stříteže nad Ludinou a, Radíkova vzhledem k možnosti vzniku sněhových kalamit, námraz a s tím spojených problémů při zabezpečování sjízdnosti a průchodnosti na komunikacích a na železnici.
K seismické činnosti, velkým sesuvům půdy, skal a lavin v okrese nedochází, vzhledem ke stabilizovanému podloží.
Podle stupně a kategorie nebezpečí jsou požárně nebezpečnými objekty pro obyvatelstvo především následující místa soustředění a hromadného ubytování osob:
- Hotel Cementář Hranice - Domov mládeže SPŠ Hranice - Lázně Teplice nad Bečvou |
- Ústav sociální péče Skalička - Domov důchodců Hranice - Městský úřad Hranice |
Nejohroženějším úsekem při přepravě zboží a materiálu po silničních komunikacích z hlediska možného ohrožení obyvatelstva je rychlostní komunikace E 462 (Olomouc – Lipník nad Bečvou – Hranice).
Kolizní místo na silniční komunikaci E 462 Hranice – Bělotín je podjezd. Hlavními příčinami dopravních nehod jsou nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedodržení bezpečné vzdálenosti.
Při přepravě zboží a materiálu po železničních trasách jsou ohrožené tratě Olomouc – Přerov – Hranice, Kojetín – Valašské Meziříčí. Zároveň jsou ohroženy i dopravní uzly - nádraží Hranice. Přepravu osob zabezpečují České dráhy a. s..
Požáry se mohou vyskytnout vzhledem k charakteru výroby u těchto subjektů
C.T.P. Invest (areál bývalý Philips) (výroba komponentů televizních obrazovek) CEMENT Hranice a. s. (výroba a distribuce cementu) ČD Hranice a. s. (železniční přepravní uzel, skladiště zboží) |
SME – rozvodna Hranice (rozvodné závody elektrické energie vysokého napětí) ETA a. s. Milotice nad Bečvou a. s. (výroba spotřební elektrotechniky) dále u zemědělských družstev, zemědělských sil a čerpacích stanic PHM |
Mimořádné události vzniklé provozováním a skladováním škodlivin je, vzhledem k jejich množství a velikosti, možno hodnotit jako lokální, s přímými dopady na subjekty výskytu, které jsou ve většině případů umístěny v městských průmyslových zónách, ale na sídelní útvary mají tedy pouze podružný dopad. Mezi tyto subjekty patří:
- VÁHALA A SPOL. s. r. o. Hustopeče nad Bečvou pracující se čpavkem
Celý objekt je vybaven automatickou požární signalizací a budovy jsou v maximální míře vystavěny z nehořlavých materiálů (železobeton, kovové konstrukce).
Útlumové a rozvojové programy, vznikající na území okresu, nezvyšují obvyklá rizika v průmyslových podnicích. Se změnami majitelů a výrobních programů se nezvýšilo riziko pro zaměstnance, obyvatelstvo ani životní prostředí.
Ochranu kulturních památek provádí organizace, která kulturní památku spravuje, užívá, nebo ji má ve vlastnictví. Movité památky jsou umísťovány do sklepních prostor k tomu připravených.
Zábavní parky a sportovní zařízení regionálního a vyššího charakteru se v obcích nenacházejí.
Požární bezpečnost u sportovních zařízení, jako fotbalové a tenisové areály (Hranice, Teplice nad Bečvou), kde se při akcích vyskytuje více než 200 osob, je zabezpečena provozovateli, kteří mají určenou povinnost stanovit organizaci zabezpečení požární ochrany s ohledem na požární nebezpečí provozované činnosti, a na jeho základě připravit opatření k zamezení vzniku požárů a k provedení účinné evakuace osob.
Vzteklina: Potštát, Bělotín, Polom, Střítež nad Ludinou, Jindřichov.
Jaderná a energetická zařízení, výškové objekty nebo významné podzemní stavby se na teritoriu obce s rozšířenou působností nevyskytují. Povinnost zpracovat posouzení je pro podzemní prostory, kde se může vyskytovat více než 200 osob a nahodilým požárním zatížením 15 kg/m2 a vyšším.
V případě poruchy plynovodů dojde k výpadku zásobování plynem na území správního obvodu obce s rozšířenou působností i v jiných částech republiky do doby realizace připravených náhradních řešení dodávky.
Důležitá rozvodna elektrické energie se nachází ve městě Hranice. V případě poruchy dojde k částečnému výpadku elektrické energie, která je havarijně řešena dodávkou z jiných rozvoden.
Vojenské objekty jsou umístěny na okraji města Hranice. Z tohoto důvodu havárie, vzniklé při výcvikových a jiných činnostech, mohou ohrozit většinou pouze vlastní objekty.
V průběhu plnění úkolů výcvikových i bojových leteckých operací na vojenském letišti Přerov (Bochoř) může dojít k ohrožení obyvatel při provádění startovacích a přistávacích manévrů stíhacích nebo bombardovacích letadel ve směru průmyslové oblasti v jižní části města Přerova (Přerovské strojírny a. s.) a v obcích Bochoř a Henčlov, které jsou mimo správní oblast obce s rozšířenou působností Hranice.
Při plnění výcvikových úkolů stíhacího i vrtulníkového letectva se tato technika pohybuje ve stanovených leteckých koridorech a pásmech, které jsou výhradně situovány mimo aglomerace měst i obcí okresů.
Cvičné letecké operace jsou prováděny nad vojenským výcvikovým prostorem Libavá. V případě, že probíhá výcvik na střelnicích, kde je i letecká cílová plocha, dochází k uzavření tohoto prostoru i místních komunikací ve směrech Loučka – Slavkov, Potštát – Milovany, Partutovice – Luboměř. Plnění výcvikových úkolů AČR neohrožuje obyvatelstvo. Více než 90 % vojenského výcvikového prostoru Libavá se nachází mimo území okresu Přerov.
Zdroj pitné vody v prostoru prameniště Teplice nad Bečvou zásobuje obyvatele pitnou vodou a je třeba mu věnovat zvláštní pozornost při ochraně.
Vzhledem k poloze jednotlivých zdrojů rizik je synergický účinek jednotlivých mimořádných událostí omezen na minimum a nepředpokládá se, že by k němu za běžných okolností došlo. V případě náhodné nebo účelové akce by řešení této události a vydání potřebných opatření bylo provedeno až podle skutečného vyhodnocené vzniklé situace.
Při výpadku plynového vedení by došlo pouze k částečnému přerušení dodávky plynu a plánovaným uzávěrám na jednotlivých větvích.
Dodávka elektrické energie je řešena z více směrů, proto by při narušení jednoho směru nedošlo k vážným následkům. Rozhodující objekty a pracoviště jsou vybaveny náhradními zdroji elektrické energie (operační střediska IZS, nemocnice, dispečerská pracoviště organizací).
Teplárenská síť je pouze ve městě Hranice. V případě mimořádné události by došlo k lokálním výpadkům tepla v této aglomeraci.
Jelikož okres Přerov je významnou křižovatkou železničních i silničních infrastruktur, jejich narušení by mělo nepříznivý vliv i na celostátní a mezinárodní úrovni. Odklonění dopravních cest by bylo řešeno podle vzniklé situace samostatnými opatřeními.
Zásobování organizací a obyvatelstva pohonnými hmotami je řešeno pomocí sítě benzinových čerpadel umístěných jak v městských částech, tak i v jednotlivých obcích.
V současné době ztrácí na významu čerpací stanice umístěné v areálech závodů. Čerpací stanice vybudované na teritoriu nejsou vybaveny náhradními zdroji elektrické energie. V případě poruchy celkové dodávky elektrické energie by bylo zásobování PHM pro složky IZS prováděno z Benziny a. s. Loukov.
Provoz a správu telekomunikačních sítí zajišťuje Český Telecom a. s. telefonním obvodem (TO) 58. Kapacita vybudovaných místních telefonních ústředen je dostačující. Pro potřeby krizového řízení mezi vybranými orgány a pracovišti je spojení řešeno pomocí specielní mobilní sítě u vybraného operátora.
Okres Přerov má vybudovanou rádiovou síť pro účely IZS. Na území okresu jsou celkem dva převaděče a to v obcích Pavlovice u Přerova a Partutovice. Dále je v provozu na Operačním a informačním středisku IZS Přerov pracoviště pro předávání zpráv SMS obecním úřadům a vybraným pracovníkům.
Na základě zpracované celkové analýzy všech podmínek nehrozí teritoriu přímý vznik živelních pohrom. V některých místech lze předpokládat zátopy a povodně. Zimní období přináší problémy jen místního charakteru.
Z ekonomického hlediska je chod hlavních kapacit výrobních závodů závislý na stavu energetické soustavy a zemního plynu.
Potencionální nebezpečí tvoří, mimo subjekty skladující škodliviny, silniční a železniční doprava, a to z hlediska přeprav škodlivin a substrátů. Dopravní havárie na komunikacích lze však považovat za lokální.
Zemědělství s relativně rovnoměrným rozptýlením má možnost jen lokálního ohrožení (sklady pohonných hmot, chemických hnojiv a postřiků).
Potravinářský průmysl je koncentrován u větších měst, čímž stoupá jeho zranitelnost.
Povodně a záplavy vznikají především jako důsledek jarního tání sněhu a letních bouří, popřípadě dlouhotrvajícími srážkami v regionu Valašska, které odtékají do povodí řeky Bečvy a některých menších vodotečí.
Z hlediska klimatických podmínek v zimním období jsou pouze částečně a po omezenou dobu ohrožené komunikace místního charakteru a to zejména v oblasti Potštátu a Stříteže nad Ludinou.
Rozsah rizik při přepravě osob a materiálu po silničních komunikacích směřuje k nutnosti řešení mimořádných událostí místního charakteru v kratších časových horizontech, s požadavkem na možnost vytýčení objížděk v rámci silniční sítě okresu.
Velikost rizik při přepravě osob a materiálu po železničních tratích je závislá na místě vzniku mimořádné události a druhu přepravovaného materiálu. Možné mimořádné události ohrožují hlavní trasy železniční dopravy, a předpoklad jejich řešení je v delším časovém horizontu. V kratším časovém horizontu je v některých případech možné zajištění provozu obousměrně pouze po jedné koleji.
Přímé poškození ekonomického systému je možné v průmyslových zónách měst nebo v podnicích místního charakteru. Rozsah mimořádných událostí by byl omezen pouze na vlastní objekty. U vytipovaných objektů by při rozsáhlých mimořádných událostech došlo k ohrožení obyvatelstva a majetku.
Malé havárie na rozvodných sítích elektrické energie, plynu a vody nezpůsobí zásadní změny v dodávkách uvedených médií, vzhledem k připravených opatřením distributorů (přesměrování dodávek z jiných sítí, nouzové zásobování vodou).
Na základě souhrnné analýzy vzniku mimořádných událostí (MU) metodou expertního odhadu, byla pro havarijní plánování vytipována rizika, která mohou iniciovat mimořádné události, které svým rozsahem a dopadem vyžadují vyhlášení třetího nebo zvláštního stupně poplachu (kategorie „katastrofa“ a „velká událost“) nebo jsou svou specifikou významná.
K jednotlivým rizikům jsou zpracovány plány konkrétních činností a další dokumenty které jsou součástí Havarijního plánu olomouckého kraje