Publikováno 12.2.2019
Jak by mohla vypadat Třída 1. máje v představách studentů brněnské architektury, si můžete prohlédnout do poloviny dubna ve dvoraně hranického zámku. Studentské práce nejsou konkrétními projekty, studenti se neomezují finančními a ani majetkovými vztahy, snaží se nalézt dle jejich představ ideální podobu daného místa. Jejich práce jsou ukázky, že dané území může vypadat úplně jinak, než zažité představy a může se stát inspirací pro případné úpravy dané lokality.Celkem 25 studentů několika ročníků řešilo v rámci ročníkových, nebo i diplomové práce, jak by se dala upravit a zkulturnit hlavní spojovací tepna Hranic, kde se potkávají chodci, cyklisté i řidiči.
Do řešení se zapojily dvě skupiny studentů z třetího ročníku ( AT3). V soutěži o Cenu Bohuslava Fuchse (interní fakultní soutěž na FA VUT v Brně) získala jedna skupina hlavní cenu (projekt „Město pro lidi – lidi pro město“) a druhá zvláštní ocenění (projekt „Atribut města – městská struktura“).
Dále dvojice dívek ze čtvrtého ročníku (AT4) vytvořila projekt „Tržnice! Skleníky! Nádraží!!! Hranice“, který nesouvisí přímo s Třídou 1. máje, protože tržnice je umístěna mezi vlakové a autobusové nádraží. Projekt ale opět zvítězil v Ceně Bohuslava Fuchse.
Skupina diplomantů (A7Z), mají tuto práci rozčleněnou na dva semestry, takže jsou nyní v polovině – mají hotový urbanismus lokality (který bude nyní představen) a v letním semestru navrhují konkrétní stavby. Jejich práce budou hotové v červnu, výsledky opět představíme.
Celý projekt vedou Ing. arch. Jan Foretník Ph.D. a Ing. arch. Barbora Ponešová Ph.D. z fakulty architektury.
Hranice (18,5 tis. obyvatel) jsou typickým městem střední velikosti. Historické jádro na ostrohu nad mohutným tokem Bečvy bylo obklopeno předměstími podél dopravních tras nadregionálního významu. Mohutný rozvoj v období průmyslové revoluce a ve 20. století vyústil do typicky nevhodných urbanistických zásahů, které omezují rozvoj a užitnost města:
Po roce 1989 bylo investováno mnoho energie do opravy historického centra, hlavních ulic a náměstí. Nezbyly už však síly na okraje jádra a na jeho propojení s okolními částmi města. Bezprostřední okolí centra tak má místy periferní charakter.
Ateliér se zaměřil na hledání strategie pro novou podobu Třídy 1. Máje s cílem najít a rozvíjet identitu místa. Studenti mohli pracovat ve skupinách, a to i z různých ročníků. Jednotlivé ročníky se (v rámci skupin) věnovali konkrétnímu problému odpovídajícímu profilu předmětu:
Cílem bylo stanovit ideovou koncepci veřejných prostorů podél významné městské spojnice pro krátkodobý časový horizont.
V zadané lokalitě (a případně ve spolupráci s ostatními ve skupině) hledali studenti místo a formu pro městskou tržnici.
Cílem bylo stanovit ideovou urbanistickou koncepci významné městské třídy pro dlouhodobý časový horizont.