logo mesta

Město Hranice

Oficiální webové stránky

Registrace nového vozidla uvedeného na trh v ČR jeho výrobcem nebo akreditovaným zástupcem

Publikováno 10.9.2024

01. Identifikační kód

02. Kód

03. Pojmenování (název) životní situace

Registrace vozidla

04. Základní informace k životní situaci

Žádost o zápis nového vozidla, které bylo jeho výrobcem nebo akreditovaným zástupcem výrobce primárně určeno k prodeji na trhu v České republice, do registru silničních vozidel (technické údaje o vozidle jsou již vloženy v registru silničních vozidel).

05. Kdo je oprávněn v této věci jednat

Oprávněnou osobou k jednání je vlastník silničního vozidla, popřípadě společně žádají vlastník a osoba, která je v žádosti uvedena jako provozovatel silničního vozidla.

06. Podmínky a postup řešení

Silniční vozidlo, jehož technická způsobilost podléhá schválení, a zvláštní vozidlo uvedené v § 79 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb. provozované na pozemních komunikacích musí být zapsáno v registru silničních vozidel, pokud má osoba, která ho provozuje, na území České republiky:

  • trvalý pobyt, dlouhodobý pobyt nebo, jedná-li se o občana jiného členského státu, přechodný pobyt v délce alespoň 6 měsíců v kalendářním roce, nebo jí byl udělen azyl,
  • sídlo, jedná-li se o právnickou osobu, nebo
  • odštěpný závod, jedná-li se o zahraniční právnickou osobu.

Tato povinnost neplatí, je-li toto vozidlo provozováno na pozemních komunikacích v mezinárodním provozu podle mezinárodní smlouvy o silničním provozu po dobu, která nepřesáhne 6 měsíců v kalendářním roce.

Do registru silničních vozidel lze zapsat silniční vozidlo, pokud:

  • technická způsobilost silničního vozidla k provozu na pozemních komunikacích byla schválena,
  • je splněna povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla týkající se takového vozidla,
  • byla při pořízení silničního vozidla z jiného členského státu zaplacena daň z přidané hodnoty, stanoví-li tak zvláštní právní předpis,
  • silniční vozidlo není vedeno jako pohřešované nebo odcizené v Schengenském informačním systému nebo v informačním systému Policie České republiky nebo tato informace není zjištěna postupem podle § 5 odst. 8 zákona č. 56/2001 Sb.,
  • provozovatel silničního vozidla má na území České republiky má
    1. trvalý pobyt, dlouhodobý pobyt nebo, jedná-li se o občana jiného členského státu, přechodný pobyt v délce alespoň 6 měsíců v kalendářním roce, nebo mu byl udělen azyl,
    2. sídlo, jedná-li se o právnickou osobu, nebo
    3. odštěpný závod, jedná-li se o zahraniční právnickou osobu, a
  • nejde o neúplné silniční vozidlo (např. podvozek určený k dostavbě) podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování vozidel kategorií M, N a O nebo přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování vozidel kategorie L.

07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

Podáním žádosti o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel na příslušném úřadě.

08. Na které instituci životní situaci řešit

Příslušný je kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností.

09. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

V Hranicích na Městském úřadu na Oddělení dopravně správních agend – pracoviště Zámecká 118, Hranice

10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou

K žádosti se přikládá:

  • doklad totožnosti jednající osoby,
  • při zastupování dokument prokazující oprávnění k zastoupení (např. písemná plná moc),
  • doklad o technické způsobilosti vozidla, kterým je
    1. prohlášení o shodě silničního vozidla s typem vozidla schváleným Ministerstvem dopravy ČR, schváleným orgánem jiného členského státu s platností ve všech členských státech (tzv. COC list – vzor pro kategorii M, N, O, vzor pro kategorii L, vzor pro kategorii T, C, R) nebo schváleným orgánem jiného členského státu a uznaným ministerstvem, nebo
    2. osvědčení (certifikát) o schválení jednotlivě vyrobeného silničního vozidla vydané obecním úřadem obce s rozšířenou působností,
  • zelená karta vydaná podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (lze předložit i zelenou kartu v elektronické podobě, např. v mobilním telefonu),
  • potvrzení o zaplacení daně z přidané hodnoty v případě pořízení nového dopravního prostředku z jiného členského státu.

Prokazuje-li se zmocnění k zastoupení při zápisu silničního vozidla do registru silničních vozidel písemnou plnou mocí, musí být plná moc podepsána úředně ověřeným podpisem zmocnitele. U elektronické plné moci zaslané městskému úřadu musí být podepsána zmocnitelem způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje při právním jednání vůči státu v souvislosti s výkonem jeho působnosti účinky vlastnoručního podpisu (např. odeslání elektronicky nepodepsané plné moci městského úřadu nebo zaslání plné moci podepsané uznávaným elektronickým podpisem e-mailem na adresu elektronické podatelny městského úřadu).

Plná moc podepsaná uznávaným elektronickým podpisem nebo plná moc z datové schránky zmocnitele se zasílá:

•    datová schránka Městského úřadu Hranice ID datové schránky: q8abr3t

Jestliže žadatel žádá o přidělení registrační značky na přání nebo registrační značky pro elektrická vozidla, k žádosti o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel přiloží také žádost o tuto registrační značku. Je-li vlastníkem vozidla nezletilá osoba nebo osoba s omezenou svéprávností, předkládá se:

  • souhlas soudu s právním jednáním, které se týká jmění této osoby, např. podle § 461 nebo § 898 občanského zákoníku (zpravidla schválení uzavření kupní či darovací smlouvy),
  • nebo v případě, kdy je tato osoba se zdravotním postižením novým vlastníkem vozidla, rozhodnutí Úřadu práce o přiznání příspěvku na zvláštní pomůcku, který je poskytován na pořízení motorového vozidla.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formulář Žádost o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel získáte na kterémkoliv úřadě
nebo stáhnete na https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Silnicni-doprava/Elektronicke-formulare-(1)/Elektronicke-formulare?returl=/Dokumenty/Silnicni-doprava/Elektronicke-formulare-(1)

12. Správní a jiné poplatky

Správní poplatky jsou dány položkou 26 sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích:

  • motocykl do 50 cm3 včetně: 300,-Kč
  • motocykl nad 50 cm3: 500,-Kč
  • motorové vozidlo s nejméně čtyřmi koly: 800,-Kč
  • přípojné vozidlo do 750 kg hmotnosti včetně: 500,-Kč
  • přípojné vozidlo nad 750 kg hmotnosti: 700,-Kč

Správní poplatek je hrazen v hotovosti nebo platební kartou na odboru agendy řidičů a motorových vozidel.

Kdo je osvobozen od správního poplatku, je uvedeno v položce 26 sazebníku a také v § 8 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Vaši žádost je možné vyřídit na počkání, ale v komplikovanějších případech se postupuje podle správního řádu, kde je obvyklá lhůta vyřízení stanovena do 30 dnů.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

-

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Plnou moc lze zaslat do datové schránky Městského úřadu Hranice ID: q8abr3t.
Dále e-mailem plnou moc podepsanou uznávaným elektronickým podpisem na elektronickou podatelnu: podatelna@mesto-hranice.cz
K jednání se lze objednat na internetové adrese:

https://www.mesto-hranice.cz/clanky/pokyny-pro-rezervaci

a činnost „Registrace vozidel“

Žádat lze také na Portálu dopravy.
http://portaldopravy.cz

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

18. Jaké jsou související předpisy

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Lze se odvolat ke Krajskému úřadu Olomouckého kraje podáním učiněným u správního orgánu, který napadené nepravomocné rozhodnutí vydal (odvolací lhůta činí 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí).

V případě řízení ukončeného pravomocným rozhodnutím lze podat žádost o obnovu řízení u kteréhokoliv správního orgánu, který ve věci rozhodoval, a to do 3 měsíců ode dne, kdy se o důvodu obnovy řízení účastník řízení dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne právní moci rozhodnutí. Obnovy řízení se nemůže domáhat ten, kdo mohl důvod obnovy uplatnit v odvolacím řízení. O obnově řízení rozhoduje správní orgán, který ve věci rozhodl v posledním stupni. Obnova řízení je možná pouze tehdy, pokud vyšly najevo nové důkazy nebo se provedené důkazy ukázaly nepravdivými, případně pokud bylo změněno nebo zrušeno podkladové rozhodnutí.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Lze uložit pokutu do 50 000 Kč za přestupek dle § 83 odst. 1 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů nebo za správní delikt dle § 83a odst. 1 písm. b) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

21. Nejčastější dotazy

22. Další informace

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

https://www.mdcr.cz

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Městský úřad Hranice, odbor vnitřních věcí, oddělení dopravně-správních agend

26. Kontaktní osoba

Monika Cabáková, tel. 581 828 515
Kateřina Weidnerová, tel. 581 828 516

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

01.09.2024

28. Popis byl naposledy aktualizován

10.09.2024

29. Datum konce platnosti popisu

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

 

Všechna práva vyhrazena - Město Hranice © 2024 | Změnit nastavení cookies