Publikováno 18.9.2024
Zápis změny vlastníka vozidla a provozovatele vozidla v registru silničních vozidel
Žádost o zápis změny vlastníka a provozovatele vozidla v registru silničních vozidel do 10 pracovních dnů ode dne převodu nebo přechodu vlastnického práva.
Oprávněnou osobou k jednání je:
Zápis změny vlastníka silničního vozidla v registru silničních vozidel provádí obecní úřad obce s rozšířenou působností:
Žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla nebo oznámení se podává do 10 pracovních dnů ode dne:
Změna vlastníka vozidla v registru silničních vozidel lze provést, pokud:
Podáním žádosti o zápis změny vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla na příslušném úřadě.
Příslušný je kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností.
V Hranicích na Městském úřadu na Oddělení dopravně správních agend – pracoviště Zámecká 118, Hranice
Kontakty blíže na https://www.mesto-hranice.cz/kontakty
K žádosti se přikládá:
Evidenční kontrola nebo technická prohlídka nesmí být na vozidle provedena více než 1 rok před podáním žádosti – protokol se k žádosti nepřikládá. Má-li být jako nový vlastník silničního vozidla zapsán jeho dosavadní provozovatel (např. ukončení leasingu), evidenční kontrola se nevyžaduje.
Pokud obecní úřad obce s rozšířenou působností při podání listinné žádosti neověří totožnost žadatele nebo žadatel není zastoupen na základě plné moci, musí žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla v případě převodu vlastnického práva obsahovat žadatelův úředně ověřený podpis.
Prokazuje-li se zmocnění k zastoupení při zápisu změny vlastníka silničního vozidla v případě převodu vlastnického práva písemnou plnou mocí, musí být plná moc podepsána úředně ověřeným podpisem zmocnitele. U elektronické plné moci zaslané magistrátu musí být podepsána zmocnitelem způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje při právním jednání vůči státu v souvislosti s výkonem jeho působnosti účinky vlastnoručního podpisu (např. odeslání elektronicky nepodepsané plné moci z datové schránky zmocnitele do datové schránky magistrátu nebo zaslání plné moci podepsané uznávaným elektronickým podpisem e-mailem na adresu elektronické podatelny magistrátu).
Plná moc podepsaná uznávaným elektronickým podpisem nebo plná moc z datové schránky zmocnitele se zasílá:
Údaje o mezitímním vlastníkovi (na druhé straně žádosti) vyplňují pouze osoby postupující podle § 8 odst. 9 zákona č. 56/2001 Sb., např. autobazary.
Jestliže žadatel žádá o přidělení registrační značky na přání nebo registrační značky pro elektrická vozidla, k žádosti o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel přiloží také žádost o tuto registrační značku.
Je-li vlastníkem vozidla nezletilá osoba nebo osoba s omezenou svéprávností, předkládá se:
Jestliže žádáte pouze o změnu provozovatele, kdy vlastník vozidla zůstává stejný (např. změna leasingového nájemce), je postup uveden v životní situaci „Zápis změny provozovatele vozidla v registru vozidel“.
Formulář Žádost o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel získáte na kterémkoliv úřadě
nebo stáhnete na webu ministerstva dopravy
Správní poplatky jsou dány položkou 26 zákona č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích:
Za zápis dosavadního provozovatele vozidla jako jeho nového vlastníka (např. při ukončení leasingu) 50,- Kč.
Správní poplatek je hrazen v hotovosti nebo platební kartou na odboru agendy řidičů a motorových vozidel.
Kdo je osvobozen od správního poplatku, je uvedeno v položce 26 sazebníku a také v § 8 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
Od 1.1.2021 je povinnost zaplatit emisní poplatek při podání žádosti o zápis:
Jeho výše závisí na údaji o homologacích emisí, podle kterých jsou vozidla rozdělena do jednotlivých stupňů:
Poplatek se neplatí, pokud byl již dříve u vozidla zaplacen emisní poplatek podle zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, nebo poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků (tzv. „ekopoplatek“) podle zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech.
Osvobození od emisního poplatku je uvedeno v § 115 zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností.
Zpravidla se věc vyřizuje na počkání, komplikovanější případy dle správního řádu do 30 dnů.
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
Další činnosti nejsou stanoveny.
Plnou moc lze zaslat do datové schránky Městského úřadu Hranice ID: q8abr3t
Dále e-mailem plnou moc podepsanou uznávaným elektronickým podpisem na elektronickou podatelnu: podatelna@mesto-hranice.cz
K jednání se lze objednat na internetové adrese:
https://www.mesto-hranice.cz/clanky/pokyny-pro-rezervaci
na činnost „Registrace vozidel“.
Žádat lze také na Portálu dopravy - http://portaldopravy.cz
Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
Lze se odvolat ke Krajskému úřadu Olomouckého kraje podáním učiněným u správního orgánu, který napadené nepravomocné rozhodnutí vydal (odvolací lhůta činí 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí).
V případě řízení ukončeného pravomocným rozhodnutím lze podat žádost o obnovu řízení u kteréhokoliv správního orgánu, který ve věci rozhodoval, a to do 3 měsíců ode dne, kdy se o důvodu obnovy řízení účastník řízení dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne právní moci rozhodnutí. Obnovy řízení se nemůže domáhat ten, kdo mohl důvod obnovy uplatnit v odvolacím řízení. O obnově řízení rozhoduje správní orgán, který ve věci rozhodl v posledním stupni. Obnova řízení je možná pouze tehdy, pokud vyšly najevo nové důkazy nebo se provedené důkazy ukázaly nepravdivými, případně pokud bylo změněno nebo zrušeno podkladové rozhodnutí.
Lze uložit pokutu do 50 000 Kč za přestupek dle § 83 odst. 1 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů nebo za správní delikt dle § 83a odst. 1 písm. b) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Městský úřad Hranice, odbor vnitřních věcí, oddělení dopravně-správních agend
Monika Cabáková, tel. 581 828 515
Kateřina Weidnerová, tel. 581 828 516
01.09.2024
18.9.2024
Konec platnosti návodu není stanoven.