logo mesta
Město Hranice

Oficiální webové stránky

Registrace vozidla na nového vlastníka nebo provozovatele

Publikováno 18.9.2024

01. Identifikační kód

02. Kód

03. Pojmenování (název) životní situace

Zápis změny vlastníka vozidla a provozovatele vozidla v registru silničních vozidel

04. Základní informace

Žádost o zápis změny vlastníka a provozovatele vozidla v registru silničních vozidel do 10 pracovních dnů ode dne převodu nebo přechodu vlastnického práva.

05. Kdo je oprávněn v této věci jednat

Oprávněnou osobou k jednání je:

  • v případě převodu vlastnického práva na základě společné žádosti dosavadní a nový vlastník silničního vozidla a nový provozovatel silničního vozidla, není-li totožný s dosavadním nebo novým vlastníkem,
  • v případě přechodu vlastnického práva na základě žádosti nového vlastníka silničního vozidla.

06. Podmínky a postup řešení

Zápis změny vlastníka silničního vozidla v registru silničních vozidel provádí obecní úřad obce s rozšířenou působností:

  • v případě převodu vlastnického práva (např. koupě, dar, ukončení leasingu) na základě společné žádosti dosavadního a nového vlastníka silničního vozidla a nového provozovatele silničního vozidla, není-li totožný s dosavadním nebo novým vlastníkem,
  • v případě přechodu vlastnického práva (např. dědictví, vydražení vozidla) na základě
    1. žádosti nového vlastníka silničního vozidla, nebo
    2. oznámení Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, přešlo-li vlastnictví k silničnímu vozidlu na stát odúmrtí, zabavením nebo propadnutím věci.

Žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla nebo oznámení se podává do 10 pracovních dnů ode dne:

  • převodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu, nebo
  • přechodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu nebo nabytí právní moci rozhodnutí soudu v dědickém řízení.

Změna vlastníka vozidla v registru silničních vozidel lze provést, pokud:

  • evidenční kontrola, popřípadě technická prohlídka, nesmí být provedena více než 1 rok před podáním žádosti nebo oznámení (to neplatí, má-li být jako nový vlastník silničního vozidla zapsán jeho dosavadní provozovatel – např. při ukončení leasingu),
  • jsou podle evidenční kontroly provedené v České republice (ve stanici technické kontroly) skutečný stav silničního vozidla a jeho identifikační údaje v souladu s údaji uvedenými v dokladech podle § 48 odst. 3 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb.,
  • silniční vozidlo není vedeno jako pohřešované nebo odcizené v Schengenském informačním systému nebo v informačním systému Policie České republiky nebo tato informace není zjištěna postupem podle § 5 odst. 8 zákona č. 56/2001 Sb.,
  • provozovatel silničního vozidla má na území České republiky
    1. trvalý pobyt, dlouhodobý pobyt nebo, jedná-li se o občana jiného členského státu, přechodný pobyt v délce alespoň 6 měsíců v kalendářním roce, nebo mu byl udělen azyl,
    2. sídlo, jedná-li se o právnickou osobu, nebo
    3. odštěpný závod, jedná-li se o zahraniční právnickou osobu.

07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

Podáním žádosti o zápis změny vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla na příslušném úřadě.

08. Na které instituci životní situaci řešit

Příslušný je kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností.

09. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

V Hranicích na Městském úřadu na Oddělení dopravně správních agend – pracoviště Zámecká 118, Hranice

Kontakty blíže na https://www.mesto-hranice.cz/kontakty

10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou

K žádosti se přikládá:

  • doklad totožnosti jednající osoby,
  • při zastupování dokument prokazující oprávnění k zastoupení (např. písemná plná moc),
  • v případě převodu vlastnického práva
    1. technický průkaz (je-li vozidlu vydán) a osvědčení o registraci silničního vozidla a
    2. zelená karta vydaná podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (lze předložit i zelenou kartu v elektronické podobě, např. v mobilním telefonu), není-li silniční vozidlo vyřazené z provozu (v tzv. „depozitu“),
  • v případě přechodu vlastnického práva
    1. doklad o nabytí vlastnického práva k silničnímu vozidlu,
    2. technický průkaz (je-li vozidlu vydán) a osvědčení o registraci silničního vozidla; přikládají se, má-li je žadatel k dispozici, a
    3. zelená karta vydaná podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (lze předložit i zelenou kartu v elektronické podobě, např. v mobilním telefonu), není-li silniční vozidlo vyřazené z provozu (v tzv. „depozitu“).

Evidenční kontrola nebo technická prohlídka nesmí být na vozidle provedena více než 1 rok před podáním žádosti – protokol se k žádosti nepřikládá. Má-li být jako nový vlastník silničního vozidla zapsán jeho dosavadní provozovatel (např. ukončení leasingu), evidenční kontrola se nevyžaduje.

Pokud obecní úřad obce s rozšířenou působností při podání listinné žádosti neověří totožnost žadatele nebo žadatel není zastoupen na základě plné moci, musí žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla v případě převodu vlastnického práva obsahovat žadatelův úředně ověřený podpis.

Prokazuje-li se zmocnění k zastoupení při zápisu změny vlastníka silničního vozidla v případě převodu vlastnického práva písemnou plnou mocí, musí být plná moc podepsána úředně ověřeným podpisem zmocnitele. U elektronické plné moci zaslané magistrátu musí být podepsána zmocnitelem způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje při právním jednání vůči státu v souvislosti s výkonem jeho působnosti účinky vlastnoručního podpisu (např. odeslání elektronicky nepodepsané plné moci z datové schránky zmocnitele do datové schránky magistrátu nebo zaslání plné moci podepsané uznávaným elektronickým podpisem e-mailem na adresu elektronické podatelny magistrátu).

Plná moc podepsaná uznávaným elektronickým podpisem nebo plná moc z datové schránky zmocnitele se zasílá:

  • datová schránka Městského úřadu Hranice ID datové schránky: q8abr3t
  • elektronická podatelna: podatelna@mesto-hranice.cz

Údaje o mezitímním vlastníkovi (na druhé straně žádosti) vyplňují pouze osoby postupující podle § 8 odst. 9 zákona č. 56/2001 Sb., např. autobazary.

Jestliže žadatel žádá o přidělení registrační značky na přání nebo registrační značky pro elektrická vozidla, k žádosti o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel přiloží také žádost o tuto registrační značku.

Je-li vlastníkem vozidla nezletilá osoba nebo osoba s omezenou svéprávností, předkládá se:

  • souhlas soudu s právním jednáním, které se týká jmění této osoby, např. podle § 461 nebo § 898 občanského zákoníku (zpravidla schválení uzavření kupní či darovací smlouvy),
  • nebo v případě, kdy je tato osoba se zdravotním postižením novým vlastníkem vozidla, rozhodnutí Úřadu práce o přiznání příspěvku na zvláštní pomůcku, který je poskytován na pořízení motorového vozidla.

Jestliže žádáte pouze o změnu provozovatele, kdy vlastník vozidla zůstává stejný (např. změna leasingového nájemce), je postup uveden v životní situaci „Zápis změny provozovatele vozidla v registru vozidel“.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formulář Žádost o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel získáte na kterémkoliv úřadě

nebo  stáhnete na webu ministerstva dopravy

12. Správní a jiné poplatky

Správní poplatky jsou dány položkou 26 zákona č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích:

  • motocykl do 50 cm3 včetně: 300,-Kč
  • motocykl nad 50 cm3: 500,-Kč
  • motorové vozidlo s nejméně čtyřmi koly: 800,-Kč
  • přípojné vozidlo do 750 kg hmotnosti včetně: 500,-Kč
  • přípojné vozidlo nad 750 kg hmotnosti: 700,-Kč

Za zápis dosavadního provozovatele vozidla jako jeho nového vlastníka (např. při ukončení leasingu) 50,- Kč.

Správní poplatek je hrazen v hotovosti nebo platební kartou na odboru agendy řidičů a motorových vozidel.

Kdo je osvobozen od správního poplatku, je uvedeno v položce 26 sazebníku a také v § 8 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.

Od 1.1.2021 je povinnost zaplatit emisní poplatek při podání žádosti o zápis:

  • silničního vozidla kategorie M1 a N1 do registru silničních vozidel v ČR (poplatníkem je vlastník vozidla),
  • změny vlastníka silničního vozidla kategorie M1 a N1 v registru silničních vozidel v ČR (poplatníkem je nový vlastník vozidla), nebo
  • změny provozovatele silničního vozidla kategorie M1 a N1 v registru silničních vozidel v ČR (poplatníkem je nový provozovatel vozidla).

Jeho výše závisí na údaji o homologacích emisí, podle kterých jsou vozidla rozdělena do jednotlivých stupňů:

  • EURO 0: poplatek 10 000,- Kč
  • EURO 1: poplatek 5 000,- Kč
  • EURO 2: poplatek 3 000,- Kč

Poplatek se neplatí, pokud byl již dříve u vozidla zaplacen emisní poplatek podle zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, nebo poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků (tzv. „ekopoplatek“) podle zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech.

Osvobození od emisního poplatku je uvedeno v § 115 zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Zpravidla se věc vyřizuje na počkání, komplikovanější případy dle správního řádu do 30 dnů.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Plnou moc lze zaslat do datové schránky Městského úřadu Hranice ID: q8abr3t

Dále e-mailem plnou moc podepsanou uznávaným elektronickým podpisem na elektronickou podatelnu: podatelna@mesto-hranice.cz

K jednání se lze objednat na internetové adrese:

https://www.mesto-hranice.cz/clanky/pokyny-pro-rezervaci

na činnost „Registrace vozidel“.

Žádat lze také na Portálu dopravy - http://portaldopravy.cz

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

18. Jaké jsou související předpisy

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Lze se odvolat ke Krajskému úřadu Olomouckého kraje podáním učiněným u správního orgánu, který napadené nepravomocné rozhodnutí vydal (odvolací lhůta činí 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí).

V případě řízení ukončeného pravomocným rozhodnutím lze podat žádost o obnovu řízení u kteréhokoliv správního orgánu, který ve věci rozhodoval, a to do 3 měsíců ode dne, kdy se o důvodu obnovy řízení účastník řízení dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne právní moci rozhodnutí. Obnovy řízení se nemůže domáhat ten, kdo mohl důvod obnovy uplatnit v odvolacím řízení. O obnově řízení rozhoduje správní orgán, který ve věci rozhodl v posledním stupni. Obnova řízení je možná pouze tehdy, pokud vyšly najevo nové důkazy nebo se provedené důkazy ukázaly nepravdivými, případně pokud bylo změněno nebo zrušeno podkladové rozhodnutí.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Lze uložit pokutu do 50 000 Kč za přestupek dle § 83 odst. 1 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů nebo za správní delikt dle § 83a odst. 1 písm. b) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

21. Nejčastější dotazy

22. Další informace

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

https://www.mdcr.cz

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Městský úřad Hranice, odbor vnitřních věcí, oddělení dopravně-správních agend

26. Kontaktní osoba

Monika Cabáková, tel. 581 828 515

Kateřina Weidnerová, tel. 581 828 516

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

01.09.2024

28. Popis byl naposledy aktualizován

18.9.2024

29. Datum konce platnosti popisu

Konec platnosti návodu není stanoven.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Všechna práva vyhrazena - Město Hranice © 2024 | Změnit nastavení cookies