Publikováno 27.7.2017
Povinnost a odpovědnost osob (stavebníků, investorů) při provádění změn v území, přípravě a provádění staveb, terénních úprav a zařízeníObčan, stavební zákon a předpisy souvisící. Povinnosti a odpovědnost osob
Ke kterým stavebním činnostem, které občan zamýšlí provádět, je třeba získat příslušná rozhodnutí, povolení, souhlas a pod. řeší:
V těchto záležitostech může jednat přímo občan (stavebník) nebo jeho zástupce, kterého si zvolí.
Zjistit, zda obec, kde občan zamýšlí provádět stavební činnost spadá do působnosti Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení stavebního úřadu MěÚ Hranice, který výkon státní správy provádí pro obce Hranice (včetně místních částí Drahotuše, Rybáře, Slavíč, Velká, Lhotka, Středolesí, Uhřínov a Valšovice), Bělotín (včetně místních částí Kunčice, Lučice a Nejdek), Černotín (včetně místní části Hluzov), Dolní Těšice, Horní Těšice, Hrabůvka, Jindřichov, Klokočí, Milenov, Olšovec (včetně místní části Boňkov), Partutovice, Polom, Radíkov, Skalička, Střítež nad Ludinou, Teplice nad Bečvou, Ústí a Zámrsky.
Shromáždit všechny potřebné doklady a písemnosti a odpovídající dokumentaci pro příslušnou stavební činnost a připravit je k podání se žádostí u Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení stavební úřad MěÚ Hranice.
Dotazem na stavebním úřadě, zda příslušná činnost podléhá povolení podle stavebního zákona a jaké podklady a doklady jsou pro zahájení nezbytné, konzultací s autorizovaným projektantem nebo inspektorem nebo konkrétním podáním úplné žádosti ke stavebnímu úřadu.
U Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy MěÚ Hranice, který provádí výkon státní správy na úseku stavebního řádu.
S pracovníky Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení stavební úřad MěÚ Hranice a oddělení územního plánování a to v době hodin pro veřejnost, případně po telefonické dohodě.
Obsahové náležitosti žádostí o:
a) předběžnou informaci stavebního úřadu,
b) vyjádření vlastníka veřejné dopravní nebo technické infrastruktury,
c) povolení stavby nebo zařízení,
d) změnu povolení,
e) povolení změny využití území,
f) povolení dělení nebo scelení pozemků,
g) vydání rámcového povolení,
h) změnu záměru před dokončením,
i) vydání kolaudačního rozhodnutí,
j) povolení předčasného užívání stavby,
k) povolení zkušebního provozu,
l) povolení změny v užívání stavby,
m) povolení odstranění stavby, zařízení a terénních úprav a
n) dodatečné povolení stavby, zařízení a terénních úprav.
a dokladů k nim požadovaných řeší prováděcí předpis:
Tiskopisy pro podání návrhů a žádostí naleznete na stránkách ministerstva pro místní rozvoj (viz níže) nebo na Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení stavební úřad MěÚ Hranice a také jsou k nalezení ve vyhlášce č.149/2024 Sb., o provedení některých ustanovení stavebního zákona, v aktuálním znění.
Zákonem předepsané žádosti - formuláře, naleznete v přílohách níže, jak ve formátu word a, tak ve formátu PDF.
Informaci o tom, zda je třeba ke konkrétní stavební činnosti, resp. ke konkrétnímu správnímu řízení, uhrazení správního poplatku získáte na stavebním úřadě. Poplatky se hradí bankovním převodem, složenkou nebo v hotovosti na pokladně MěÚ Hranice. Výše poplatků je taxativně stanovena zákonem č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších úprav.
Lhůty pro vyřízení záležitosti jsou stanoveny stavebním zákonem, příp. správním řádem. Obecně lze uvést lhůtu 30, 60 až 90 dnů, nadřízený orgán může tuto lhůtu na základě žádosti stavebního úřadu přiměřeně prodloužit.
Pro řízení (např. povolení záměru, kolaudační, předčasné užívání stavby) je taxativně stanoven okruh účastníků a to dle stavebního zákona.
Nezbytná je součinnost - např. doplnění chybějících dokladů, umožnit a strpět přístup na pozemek nebo vstup do objektu apod.
Případné dotazy lze činit e-mailem na adresu: podatelna@mesto-hranice.cz
Od 01.07.2024 se postupuje podle zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů. Pro řízení a postupy zahájené před 01.07.2024 se použije zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Vyhledat tyto předpisy je možné zde:
Portál veřejné správy - právní předpisy
https://www.noveaspi.cz/menu/search
https://mmr.gov.cz/cs/ministerstvo/stavebni-pravo/pravo-a-legislativa/novy-stavebni-zakon
Proti rozhodnutí Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení stavební úřad MěÚ Hranice je možno v zákonem stanovených případech podat odvolání k nadřízenému orgánu. Tímto nadřízeným orgánem je Krajský úřad Olomouckého kraje, odbor Krajský stavební úřad, který o odvolání rozhodne. Odvolání se vždy podává u Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení stavební úřad Městského úřadu Hranice.
Sankce při porušení stavebního řádu taxativně upravuje stavební zákon, část desátá.
Jaký je časový horizont vydání povolení záměru?
Nelze před provedením správního řízení stanovit – délka řízení se odvíjí od kvality zpracované projektové dokumentace, rozsahu stavby, náročnosti vedeného řízení a připomínek a námitek účastníků řízení.
Potřebujete se k věci dozvědět víc? Problematiku lze konzultovat osobně s pracovníky Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení stavební úřad MěÚ Hranice v době stanovených hodin pro veřejnost, případně telefonicky.
Další informace je možno získat u pracovníků kterýchkoliv stavebních úřadů, Krajských úřadů nebo přímo konzultací s autorizovaným projektantem či inspektorem. Zdrojem může být i internet:
http://www.mmr.cz/cs/Ministerstvo/Stavebni-pravo
Právnické osoby, fyzické osoby a příslušné orgány veřejné správy jsou povinny při projektové činnosti, při povolování, provádění, užívání a odstraňování staveb se řídit stavebním zákonem 283/2023 Sb. v platném znění včetně respektování prováděcích právních předpisů stavebního zákona.
Odbor stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení stavební úřad MěÚ Hranice.
Ing. et Ing. Petr Skácel, vedoucí odboru
1.1. 2025
20. 1. 2025
Konec platnosti návodu není stanoven.
Na zahájená řízení a žádosti podané do 30.06.2024 se vztahuje zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Dne 6. listopadu 2024 schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky a následně 11. prosince 2024 Senát Parlamentu České republiky návrh novely stavebního zákona (sněmovní tisk 832), kterým se změnil stavební zákon. Schválený návrh byl odeslán do Sbírky zákonů, kde vyšel dne 20. prosince 2024 pod číslem 437. Účinnosti nabyl 21. prosince 2024. Uvedená novela stavebního zákona je nazvaná jako tzv. BYPASS stavebního řízení. Dle BYPASSu stavebního řízení je mj. stanoveno, že v přechodném období do 31.12.2027 je stavebník povinen předkládat projektové dokumentace zpracované autorizovanou osobou, které zákon vyžaduje u vyjmenovaných staveb, prostřednictvím Portálu stavebníka – společně s podáním dokumentace je vhodné, aby stavebník podal prostřednictvím Portálu stavebníka i příslušnou žádost předepsanou vyhláškou č. 149/2024 Sb., o provedení některých ustanovení stavebního zákona (podání žádosti prostřednictvím Portálu stavebníka není dle zákona povinné). Toto bude většinou zajišťovat autorizovaný projektant, který bývá většinou pro tvorbu projektové dokumentace a zajištění inženýrské činnosti zplnomocněn stavebníkem. U staveb nevyžadujících dokumentaci zpracovanou autorizovanou osobou, či u např. dělení pozemků, kolaudací či žádostí pro vydání jiných stanovisek stavebního úřadu, lze podávat žádost i dokumentaci papírovou formou či datovou zprávou. Takto podanou neautorizovanou dokumentaci stavební úřad je povinen digitalizovat (max. formát dokumentace A3) a nahrát do Evidence elektronických dokumentací = do Informačního systému stavebního řízení - po vydání povolení stavební úřad dokumentaci elektronicky ověří.
K upřesnění informace se neváhejte obrátit na pracovníky Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení stavební úřad.
pril-01-Žádost o předběžnou informaci (82,25 KB)
pril-01-Žádost o předběžnou informaci - PDF (269,96 KB)
pril-02-Žádost o vyjádření vlastníka (93,58 KB)
pril-02-Žádost o vyjádření vlastníka - PDF (290,62 KB)
pril-03-Žádost o vydání povolení stavby (110,01 KB)
pril-03-Žádost o vydání povolení stavby - PDF (356,84 KB)
pril-04-Žádost o změnu povolení (62,89 KB)
pril-04-Žádost o změnu povolení - PDF (198,59 KB)
pril-05-Žádost o změnu využití území (81,88 KB)
pril-05-Žádost o změnu využití území - PDF (257,88 KB)
pril-06-Žádost o povolení dělení nebo scelení pozemku (74,39 KB)
pril-06-Žádost o povolení dělení nebo scelení pozemku - PDF (232,26 KB)
pril-08-Žádost o změnu záměru před dokončením (89,85 KB)
pril-08-Žádost o změnu záměru před dokončením - PDF (295,90 KB)
pril-10-Žádost o vydání kolaudačního rozhodnutí (83,25 KB)
pril-10-Žádost o vydání kolaudačního rozhodnutí - PDF (268,68 KB)
pril-11-Žádost o povolení předčasného užívání stavby (89,38 KB)
pril-11-Žádost o povolení předčasného užívání stavby - PDF (272,16 KB)
pril-12-Žádost o povolení zkušebního provozu (73,89 KB)
pril-12-Žádost o povolení zkušebního provozu - PDF (233,58 KB)
pril-13-Žádost o povolení změny v užívání stavby (76,25 KB)
pril-13-Žádost o povolení změny v užívání stavby - PDF (230,30 KB)
pril-14-Žádost o povolení odstranění stavby nebo terénní úpravy (101,64 KB)
pril-14-Žádost o povolení odstranění stavby nebo terénní úpravy - PDF (300,18 KB)
pril-15-Žádost o dodatečné povolení stavby nebo terénní úpravy (105,53 KB)
pril-15-Žádost o dodatečné povolení stavby nebo terénní úpravy - PDF (330,02 KB)
Návrh na vydání kolaudačního rozhodnutí - jen pro stavby povolené do 31.12.2006 (194,92 KB)