Publikováno 29.1.2025
Váš záměr na výstavbu nebo navržené využití pozemku neodpovídá územně plánovací dokumentaci (územnímu plánu nebo regulačnímu plánu).Občan a pořizování změny územně plánovací dokumentace (územních plánů a regulačních plánů). Váš záměr na výstavbu nebo navržené využití pozemku neodpovídá územně plánovací dokumentaci. Podnět na pořízení změny územního plánu, případně regulačního plánu.
Územní plán je základním koncepčním dokumentem obce k usměrňování územního rozvoje a ochrany hodnot jejího území. Územní plán vymezí zastavěné území, stanoví základní koncepci rozvoje území obce, urbanistickou koncepci, koncepci veřejné infrastruktury a uspořádání krajiny, stanoví podmínky pro využití ploch s rozdílným způsobem využití a vymezí veřejně prospěšné stavby, veřejně prospěšná opatření, stavby a opatření k zajišťování obrany a bezpečnosti státu a plochy pro asanaci, pro které lze práva k pozemkům a stavbám vyvlastnit.
Další zastavitelné plochy lze změnou územního plánu vymezit pouze na základě prokázání potřeby vymezení nových zastavitelných ploch.
a) vymezení a využití pozemků,
b) umístění a prostorové uspořádání staveb, včetně jejich napojení na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu, a urbanistických a architektonických podmínek,
c) umístění a prostorové uspořádání staveb veřejné infrastruktury,
d) ochranu hodnot, charakteru území a krajinného rázu.
a) uliční a stavební čáry,
b) vzájemné odstupy staveb a odstupy staveb od hranice pozemku,
c) půdorysnou velikost stavby, výšku, objem a tvar stavby,
d) základní údaje o kapacitě stavby,
e) určení částí pozemku, které mohou být zastavěny, nebo zastavitelnost pozemku dalšími stavbami,
f) základní podmínky pro požární ochranu,
g) podmínky pro příznivé životní prostředí a zelenou infrastrukturu, včetně vymezení a využití pozemků územního systému ekologické stability.
● stanovuje, zda se smí, či nesmí na pozemcích stavět,
● stanovuje způsob, kterým mohou být pozemky a stavby užívány,
● určuje základní podmínky využití ploch, např. výškovou regulaci zástavby, počet nadzemních podlaží, procento zastavění pozemku, popř. tvar střechy apod.
Záměr výstavby, změny stavby, změny využití pozemku či stavby, kterou občan zamýšlí, musí být v souladu s platným územním plánem, příp. regulačním plánem.
V případě, že váš záměr na výstavbu nebo navržené využití pozemku neodpovídá územně plánovací dokumentaci a nelze jej v daném území realizovat, můžete podat podnět na pořízení změny předmětného územního plánu, případně regulačního plánu.
Změna územně plánovací dokumentace může být pořízena z vlastního podnětu obce nebo z podnětu:
Podmínkou pro zahájení pořizování změny územního plánu je podání podnětu na pořízení změny územního plánu a kladné rozhodnutí o jejím pořízení zastupitelstvem obce.
Podnět na pořízení změny územního plánu se podává u příslušného schvalujícího orgánu, kterým je zastupitelstvo obce, pro jejíž území se má změna územního plánu pořizovat. V případě města Hranice se podnět podává u Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy.
Podnět na pořízení změny územního plánu obsahuje:
Podnět může dále obsahovat (bez těchto podkladů bude podnět vyhodnocen podle § 107 odst. 2 písm. f) – až v rámci zprávy o uplatňování, při vyhodnocování uplatňování územně plánovací dokumentace):
Odbor stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení územního plánování jako pořizovatel posoudí podnět nejpozději do 30 dnů od jeho obdržení z hlediska jeho úplnosti a souladu návrhu zadání změny se stavebním zákonem a jeho prováděcími právními předpisy, se stanovisky podle § 109 odst. 3 a s politikou územního rozvoje a nadřazenou územně plánovací dokumentací.
Není-li podnět úplný nebo vykazuje nedostatky a ten kdo podnět dal, ani na výzvu pořizovatele nedostatky neodstraní ve stanovené lhůtě, pořizovatel podnět odloží a informuje o tom toho, kdo podnět dal, a schvalující orgán (zastupitelstvo obce).
Je-li podnět úplný a obsahuje-li i návrh zadání změny a obě výše uvedená stanoviska, pořizovatel bez zbytečného odkladu předloží návrh zadání změny se svým vyjádřením k projednání zastupitelstvu obce.
Souhlasí-li zastupitelstvo obce s návrhem zadání změny, rozhodne o pořízení změny územně plánovací dokumentace a schválí její zadání. Nesouhlasí-li schvalující orgán s návrhem, vrátí jej pořizovateli se svými pokyny k úpravě, nebo jej zamítne.
Zastupitelstvo obce může podmínit pořízení změny územně plánovací dokumentace úhradou nákladů podle § 91 odst. 1 a § 92 stavebního zákona tím, kdo dal ke změně podnět. Zastupitelstvo obce může rozhodnout o sloučení společného jednání a veřejného projednání.
Navrhovatel podá písemně podnět k pořízení změny územního plánu, případně regulačního plánu.
Podnět k pořízení změny územního plánu, případně regulačního plánu se podává u schvalujícího orgánu, tj. u zastupitelstva obce, pro kterou má být změna pořízena. V případě města Hranice se podnět podává u Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy.
Podnět k pořízení změny územního plánu, případně regulačního plánu se podává u schvalujícího orgánu, tj. u zastupitelstva obce, pro kterou má být změna pořízena. V případě města Hranice se podnět podává u Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy.
Podněty ke změně územního plánu obcí v obvodu ORP řeší příslušné obce.
Podnět lze konzultovat s Odborem stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělením územního plánování Městského úřadu Hranice.
Mapa ORP Hranice rozdělení obcí pro UP dle referentů
Formuláře nejsou předepsány.
Lze použít doporučený formulář Podnětu k pořízení změny územního plánu, případně regulačního plánu: ve formátu word nebo PDF.
Při podání podnětu ke změně územního plánu, případně regulačního plánu, se neplatí žádné správní poplatky.
Pokud je změna územního plánu vyvolána výhradní potřebou navrhovatele, může zastupitelstvo obce podmínit její pořízení částečnou nebo úplnou úhradou nákladů na její zpracování.
Je-li podnět úplný a obsahuje-li i návrh zadání změny a obě výše uvedená stanoviska, pořizovatel bez zbytečného odkladu předloží návrh zadání změny se svým vyjádřením k projednání zastupitelstvu obce.
Pořízení změny územního plánu, případně regulačního plánu, je proces, jehož délka závisí na lhůtách pro projednávání jednotlivých fází, které předepisuje stavební zákon, a na rozsahu jednotlivých změn.
Při pořizování změny územního plánu nejsou po žadateli požadovány žádné další činnosti.
Podání lze učinit prostřednictvím datové schránky ID: q8abr3t
Upozorňujeme, že datová schránka je vázána vždy ke konkrétnímu subjektu. Proto podává-li žádost osoba fyzická, nelze pro doručování využít jinou datovou schránku. To znamená i datovou schránku evidovanou na podnikající fyzickou osobu (s IČ) nebo právnickou osobu a naopak.
Podání lze rovněž učinit e-mailem na adresu podatelna@mesto-hranice.cz - takto učiněné podání musí být podepsané uznávaným elektronickým podpisem. Pokud takto podepsáno není, je nutné toto podání do 5 kalendářních dnů potvrdit či doplnit písemně, ústně do protokolu, anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem.
Při pořizování změny územního plánu, případně regulačního plánu se postupuje podle zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů,
Další předpisy související s tvorbou územních plánů a jejich změn:
a další zákony, vyhlášky a normy.
Proti opatření obecné povahy, kterým je vydán územní plán nebo jeho změna, nelze dle ust. § 173 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat opravný prostředek.
Proti navrhovateli nemohou být uplatněny žádné sankce, jelikož pro něj při pořizování změny územního plánu nevyplývají žádné povinnosti.
Nedodržení výše uvedeného postupu při podání podnětu na pořízení změny územního plánu má za následek nezahájení pořizování této změny.
Další informace Vám rádi a ochotně poskytnou referenti Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy, oddělení územního plánování Městského úřadu Hranice nejlépe: pondělí a středa 8:00-12:00 a 13:00-17:00 a úterý a čtvrtek 8:00-12:00 a 13:00-14:00 (v těchto dnech není garantována dostupnost všech referentů a to z důvodu možných jednání mimo budovu městského úřadu, doporučujeme přítomnost požadovaného referenta na pracovišti předem ověřit) a určení zastupitelé příslušných obcí, pro které jsou změny pořizovány.
Kompletní popis procesu pořízení změn územně plánovací dokumentace je uveden v § 106 – 111 stavebního zákona.
Zdrojem může být i internet:
https://www.uur.cz/uzemni-planovani/informacni-web-uzemniho-planovani/
V souvislosti se změnou územního plánu může dojít ke změně způsobu využití pozemků nebo k vymezení veřejně prospěšné stavby či veřejně prospěšného opatření bez přímého informování vlastníka dotčených pozemků. Veřejnost, včetně vlastníků dotčených pozemků, je o tomto informována veřejnou vyhláškou.
Vlastníkům pozemků a staveb doporučujeme, aby se pravidelně informovali o obsahu územního plánu příslušné obce a aby se zajímali o pořizování jednotlivých změn územních plánů, které by mohli jakkoliv zasáhnout jejich pozemky či stavby. Vyhnou se tak nepříjemným překvapením.
Odbor stavební úřad, životního prostředí a dopravy Městského úřadu Hranice.
Ing. et Ing. Petr Skácel, vedoucí Odboru stavební úřad, životního prostředí a dopravy, tel. č. 581 828 380.
1. 1. 2025
27. 1. 2025
Není stanoven
Nejsou stanovena
Podnět na pořízení změny územního plánu (19,16 KB)
Podnět na pořízení změny územního plánu (164,14 KB)
Mapa ORP Hranice rozdělení obcí pro UP dle referentů (571,46 KB)