logo mesta
Město Hranice

Oficiální webové stránky

Změna územně plánovací dokumentace

Publikováno 29.1.2025

Váš záměr na výstavbu nebo navržené využití pozemku neodpovídá územně plánovací dokumentaci (územnímu plánu nebo regulačnímu plánu).

1. Identifikační číslo

2. Kód

3. Pojmenování (název) životní situace.

Občan a pořizování změny územně plánovací dokumentace (územních plánů  a regulačních plánů). Váš záměr na výstavbu nebo navržené využití pozemku neodpovídá územně plánovací dokumentaci. Podnět na pořízení změny územního plánu, případně regulačního plánu.

4. Základní informace k životní situaci.

Územní plán je základním koncepčním dokumentem obce k usměrňování územního rozvoje a ochrany hodnot jejího území. Územní plán vymezí zastavěné území, stanoví základní koncepci rozvoje území obce, urbanistickou koncepci, koncepci veřejné infrastruktury a uspořádání krajiny, stanoví podmínky pro využití ploch s rozdílným způsobem využití a vymezí veřejně prospěšné stavby, veřejně prospěšná opatření, stavby a opatření k zajišťování obrany a bezpečnosti státu a plochy pro asanaci, pro které lze práva k pozemkům a stavbám vyvlastnit.

Další zastavitelné plochy lze změnou územního plánu vymezit pouze na základě prokázání potřeby vymezení nových zastavitelných ploch.

Regulační plán

 (1) Regulační plán v řešeném území stanoví podrobné podmínky pro

a) vymezení a využití pozemků,
b) umístění a prostorové uspořádání staveb, včetně jejich napojení na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu, a urbanistických a architektonických podmínek,
c) umístění a prostorové uspořádání staveb veřejné infrastruktury,
d) ochranu hodnot, charakteru území a krajinného rázu.

(2) Regulační plán dále zpravidla stanoví

a) uliční a stavební čáry,
b) vzájemné odstupy staveb a odstupy staveb od hranice pozemku,
c) půdorysnou velikost stavby, výšku, objem a tvar stavby,
d) základní údaje o kapacitě stavby,
e) určení částí pozemku, které mohou být zastavěny, nebo zastavitelnost pozemku dalšími stavbami,
f) základní podmínky pro požární ochranu,
g) podmínky pro příznivé životní prostředí a zelenou infrastrukturu, včetně vymezení a využití pozemků územního systému ekologické stability.

Územně plánovací dokumentace ovlivňuje možnosti využívání pozemků zejména tím že:

● stanovuje, zda se smí, či nesmí na pozemcích stavět,
● stanovuje způsob, kterým mohou být pozemky a stavby užívány,
● určuje základní podmínky využití ploch, např. výškovou regulaci zástavby, počet nadzemních podlaží, procento zastavění pozemku, popř. tvar střechy apod.

Záměr výstavby, změny stavby, změny využití pozemku či stavby, kterou občan zamýšlí, musí být v souladu s platným územním plánem, příp. regulačním plánem.

V případě, že váš záměr na výstavbu nebo navržené využití pozemku neodpovídá územně plánovací dokumentaci a nelze jej v daném území realizovat, můžete podat podnět na pořízení  změny předmětného územního plánu, případně regulačního plánu.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat

Změna územně plánovací dokumentace může být pořízena z vlastního podnětu obce nebo z podnětu:

  1. oprávněného investora,
  2. orgánu veřejné správy,
  3. občana obce nebo osoby, která má vlastnická nebo jiná věcná práva k pozemku nebo stavbě na území obce.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení této životní situace

Podmínkou pro zahájení pořizování změny územního plánu  je podání podnětu na pořízení změny územního plánu a kladné rozhodnutí o jejím pořízení zastupitelstvem obce.

Podnět na pořízení změny územního plánu se podává u příslušného schvalujícího orgánu, kterým je zastupitelstvo obce, pro jejíž území se má změna územního plánu pořizovat. V případě města Hranice se podnět podává u Odboru stavební úřad,  životního prostředí a dopravy.

Podnět na pořízení změny územního plánu obsahuje:

  1. údaje umožňující identifikaci navrhovatele podnětu, včetně uvedení skutečnosti prokazující, že je oprávněn podat podnět k pořízení změny územně plánovací dokumentace,
  2. název územně plánovací dokumentace, kterou navrhuje změnit,
  3. předmět změny a důvody pro její pořízení,
  4. návrh úhrady nákladů uvedených v § 91 odst. 1 a § 92 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“).

Podnět může dále obsahovat (bez těchto podkladů bude podnět vyhodnocen podle § 107 odst. 2 písm. f) – až v rámci zprávy o uplatňování, při vyhodnocování uplatňování územně plánovací dokumentace):

  1. návrh zadání změny,
  2. stanovisko příslušného orgánu ochrany přírody podle zákona o ochraně přírody a krajiny k navrhovanému obsahu změny územně plánovací dokumentace, ve kterém uvede, zda je možné vyloučit významný vliv na evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast (stanovisko NATURA),
  3. stanovisko příslušného úřadu k navrhovanému obsahu změny územně plánovací dokumentace, ve kterém i s přihlédnutím ke stanovisku orgánu ochrany přírody podle písmene a) uvede, zda má být návrh změny posuzován z hlediska vlivů na životní prostředí, popřípadě stanoví podrobnější požadavky podle § 10i zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (stanovisko SEA).

Odbor stavební úřad,  životního prostředí a dopravy, oddělení územního plánování  jako pořizovatel posoudí podnět nejpozději do 30 dnů od jeho obdržení z hlediska jeho úplnosti a souladu návrhu zadání změny se stavebním zákonem a jeho prováděcími právními předpisy, se stanovisky podle § 109 odst. 3 a s politikou územního rozvoje a nadřazenou územně plánovací dokumentací.

Není-li podnět úplný nebo vykazuje nedostatky a ten kdo podnět dal, ani na výzvu pořizovatele nedostatky neodstraní ve stanovené lhůtě, pořizovatel podnět odloží a informuje o tom toho, kdo podnět dal, a schvalující orgán (zastupitelstvo obce).

Je-li podnět úplný a obsahuje-li  i návrh zadání změny a obě výše uvedená stanoviska, pořizovatel bez zbytečného odkladu předloží návrh zadání změny se svým vyjádřením k projednání zastupitelstvu obce.

Souhlasí-li zastupitelstvo obce s návrhem zadání změny, rozhodne o pořízení změny územně plánovací dokumentace a schválí její zadání. Nesouhlasí-li schvalující orgán s návrhem, vrátí jej pořizovateli se svými pokyny k úpravě, nebo jej zamítne.

Zastupitelstvo obce  může podmínit pořízení změny územně plánovací dokumentace úhradou nákladů podle § 91 odst. 1 a § 92 stavebního zákona  tím, kdo dal ke změně podnět. Zastupitelstvo obce  může rozhodnout o sloučení společného jednání a veřejného projednání.

7. Jakým způsobem zahájit řešení této životní situace

Navrhovatel podá písemně podnět k pořízení změny územního plánu, případně regulačního plánu.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Podnět k pořízení změny územního plánu, případně regulačního plánu  se podává u schvalujícího orgánu, tj. u zastupitelstva obce, pro kterou má být změna pořízena. V případě  města Hranice se podnět podává u Odboru stavební úřad,  životního prostředí a dopravy.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Podnět k pořízení změny územního plánu,  případně regulačního plánu se podává u schvalujícího orgánu, tj. u zastupitelstva obce, pro kterou má být změna pořízena. V případě  města Hranice se podnět podává u Odboru stavební úřad,  životního prostředí a dopravy.

Podněty ke změně územního plánu obcí v obvodu ORP řeší příslušné obce.

Podnět lze konzultovat s Odborem stavební úřad,  životního prostředí a dopravy, oddělením územního plánování Městského úřadu Hranice.

Mapa ORP Hranice rozdělení obcí pro UP dle referentů

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Navrhovatel podá podnět ke změně územního plánu, případně regulačního plánu,  který musí obsahovat:

  1. údaje umožňující identifikaci navrhovatele podnětu, včetně uvedení skutečnosti prokazující, že je oprávněn podat podnět k pořízení změny územně plánovací dokumentace,
  2. název územně plánovací dokumentace, kterou navrhuje změnit,
  3. předmět změny a důvody pro její pořízení,
  4. návrh úhrady nákladů uvedených v § 91 odst. 1 a § 92 stavebního zákona.

Podnět může dále obsahovat:

  1. návrh zadání změny,
  2. stanovisko příslušného orgánu ochrany přírody podle zákona o ochraně přírody a krajiny k navrhovanému obsahu změny územně plánovací dokumentace, ve kterém uvede, zda je možné vyloučit významný vliv na evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast (stanovisko NATURA),
  3. stanovisko příslušného úřadu k navrhovanému obsahu změny územně plánovací dokumentace, ve kterém i s přihlédnutím ke stanovisku orgánu ochrany přírody podle písmene a) uvede, zda má být návrh změny posuzován z hlediska vlivů na životní prostředí, popřípadě stanoví podrobnější požadavky podle § 10i zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (stanovisko SEA).

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formuláře nejsou předepsány.

Lze použít doporučený formulář Podnětu k pořízení změny územního plánu,  případně regulačního plánu: ve formátu word  nebo PDF.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Při podání podnětu ke změně územního plánu, případně regulačního plánu, se neplatí žádné správní poplatky.
Pokud je změna územního plánu vyvolána výhradní potřebou navrhovatele, může zastupitelstvo obce podmínit její pořízení částečnou nebo úplnou úhradou nákladů na její zpracování.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Je-li podnět úplný a obsahuje-li  i návrh zadání změny a obě výše uvedená stanoviska, pořizovatel bez zbytečného odkladu předloží návrh zadání změny se svým vyjádřením k projednání zastupitelstvu obce.

Pořízení změny územního plánu,  případně regulačního plánu,  je proces, jehož délka závisí na lhůtách pro projednávání jednotlivých fází, které předepisuje stavební zákon, a na rozsahu jednotlivých změn.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Procesu pořizování změny územního plánu se účastní:

  1. obec, pro kterou je změna územního plánu pořizována,
  2. sousední obce,
  3. krajský úřad,
  4. dotčené orgány,
  5. oprávnění investoři,
  6. veřejnost.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Při pořizování změny územního plánu nejsou po žadateli požadovány žádné další činnosti.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podání lze učinit prostřednictvím datové schránky ID: q8abr3t

Upozorňujeme, že datová schránka je vázána vždy ke konkrétnímu subjektu. Proto podává-li žádost osoba fyzická, nelze pro doručování využít jinou datovou schránku. To znamená i datovou schránku evidovanou na podnikající fyzickou osobu (s IČ) nebo právnickou osobu a naopak.

Podání lze rovněž učinit e-mailem na adresu podatelna@mesto-hranice.cz  - takto učiněné podání musí být podepsané uznávaným elektronickým podpisem. Pokud takto podepsáno není, je nutné toto podání do 5 kalendářních dnů potvrdit či doplnit písemně, ústně do protokolu, anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Při pořizování změny územního plánu, případně regulačního plánu  se postupuje podle zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů,

18. Jaké jsou související předpisy

Další předpisy související s tvorbou územních plánů a jejich změn:

  • vyhláška 157/2024 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a jednotném standardu,
  • vyhláška č. 190/2024 Sb., o podrobnostech provozu některých informačních systémů stavební správy předpisů,
  • zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů,

a další zákony, vyhlášky a normy.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti opatření obecné povahy, kterým je vydán územní plán  nebo jeho změna, nelze dle ust. § 173 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat opravný prostředek.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Proti navrhovateli nemohou být uplatněny žádné sankce, jelikož pro něj při pořizování změny územního plánu nevyplývají žádné povinnosti.

Nedodržení výše uvedeného postupu při podání podnětu na pořízení změny územního plánu  má za následek nezahájení pořizování této změny.

21. Nejčastější dotazy

22. Další informace

Další informace Vám rádi a ochotně poskytnou referenti Odboru stavební úřad,  životního prostředí a dopravy, oddělení územního plánování Městského úřadu Hranice nejlépe: pondělí a středa 8:00-12:00 a 13:00-17:00 a  úterý a čtvrtek 8:00-12:00 a 13:00-14:00 (v těchto dnech není garantována dostupnost všech referentů a to z důvodu možných jednání mimo budovu městského úřadu, doporučujeme přítomnost požadovaného referenta na pracovišti předem ověřit) a určení zastupitelé příslušných obcí, pro které jsou změny pořizovány.

23. Informace o popisovaném postupu je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Kompletní popis procesu pořízení změn  územně plánovací dokumentace je uveden v § 106 – 111 stavebního zákona.

Zdrojem může být i internet:

https://mmr.gov.cz/getmedia/2644b045-c10c-46cf-973a-f47a67c666b7/obcan-a-up-2019-12-13.pdf.aspx?ext=.pdf

https://www.uur.cz/uzemni-planovani/informacni-web-uzemniho-planovani/

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

V souvislosti se změnou územního plánu může dojít ke změně způsobu využití pozemků nebo k vymezení veřejně prospěšné stavby či veřejně prospěšného opatření bez přímého informování vlastníka dotčených pozemků. Veřejnost, včetně vlastníků dotčených pozemků, je o tomto informována veřejnou vyhláškou.

Vlastníkům pozemků a staveb doporučujeme, aby se pravidelně informovali o obsahu územního plánu příslušné obce a aby se zajímali o pořizování jednotlivých změn územních plánů, které by mohli jakkoliv zasáhnout jejich pozemky či stavby. Vyhnou se tak nepříjemným překvapením.

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Odbor stavební úřad,  životního prostředí a dopravy Městského úřadu Hranice.

26. Kontaktní osoba

Ing. et Ing. Petr Skácel, vedoucí Odboru stavební úřad,  životního prostředí a dopravy, tel. č. 581 828 380.

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1. 1. 2025

28. Popis byl naposledy aktualizován

27. 1. 2025

29. Datum konce platnosti popisu

Není stanoven

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Nejsou stanovena

Všechna práva vyhrazena - Město Hranice © 2025 | Změnit nastavení cookies